O biserică din Florida a anulat botezul unui copil după ce membrii congregației și-au exprimat opoziția pentru că părinții copilului sunt homosexuali. Cu doar trei zile înainte ca evenimentul să aibă loc, biserica a anunțat că nu mai este de acord cu solicitarea lor, deși inițial preotul agrease ideea.
Rich și Eric McCaffrey sunt doi homosexuali care s-au căsătorit în New York în vara trecută. În ultimul timp frecventau Biserica Episcopală St Luke din Orlando, Florida, cu speranța că aceasta „va fi deschisă și respectuoasă față de familia noastră”. Un motiv cert al opțiunii lor de a frecventa biserica era dorința de a-și boteza copilul adoptat, fapt pentru care au și participat la cursuri de botez. „Este important pentru noi să îi oferim o bază spirituală lui Jack pe care el să poată construi pe tot parcursul vieții sale. Botezul, ca ritual de inițiere creștină, reprezintă un moment important”.
McCaffrey susține că a discutat cu parohul bisericii, Anthony Clark, care a fost „primitor și deschis ”. Acum însă, evenimetul nu mai pare posibil, cel puțin, nu la biserica din Florida și nici la data programată. Decizia congregației de a anula botezul a produs consternarea celor doi parteneri. „Botezul lui Jack s-a dovedit a fi exact contrariul a ceea ce ar fi trebuit. A devenit o problemă despre Jack având două tați, mai degrabă decât despre o comunitate cu brațele deschise spre unul dintre copiii lui Dumnezeu”.
Mesajul postat de McCaffrey a fost distribuit pe una dintre rețelele de socializare, stârnind controverse și determinând implicarea episcopului local, Greg Brewer, care a planificat o întâlnire particulară cu acest cuplu. În conformitate cu Orlando Sentinel, Brewer a spus: „Doresc mai întâi să ajung să-i cunosc ca oameni, iar ei să mă cunoască pe mine. Atenția mea este îndreptată spre motivul pentru care ei doresc acest botez. Aceasta este ceea ce vreau să știu.” Episcopul a declarat presei că nu se opune personal botezului unui copilul crescut de părinți homosexuali, dar clerul are dreptul de a lua propriile decizii pentru fiecare caz în parte. Pentru Brewer, însă, totul se rezumă la „intențiile părinților”. „Dacă sunt activi în biserică și sunt creștini în comunitate este mult mai important decât dacă sunt gay”, a spus episcopul.
Comentariile online aferente postării lui McCaffrey conțin o notă generală de deziluzie și îngrijorare cu privire la mersul bisericii creștine. Unii dintre comentatori se recomandă ca fiind catolici, alții recunosc doar că sunt creștini. „Este unul dintre cele mai mișcătoare mesaje pe care le-am citit vreodată. Voi sunteți un exemplu de adevărați părinți creștini și pentru aceasta meritați mai mult”, spunea unul dintre comentatori. Interesul față de acest subiect este sugerat și de numărul celor care au distribuit postarea. Au fost peste 1.000 de persoane care au simțit nevoia să ia atitudine prin distribuirea mesajului.
Povestea se petrece într-o biserică episcopaliană, adică într-una care este printre cele mai progresiste din SUA în ceea ce privește problematica LGBT. Primul preot care și-a exprimat deschis opțiunea lesbiană a fost hirotonit în 1977, iar primul episcop homosexual a fost consacrat în 2003. Mai mult de atât, în 2012 Biserica a aprobat o liturghie pentru binecuvântarea uniunilor între persoanele de același sex. Declarația lui Brewer pe acest subiect vine ca o confirmare a toleranței de care se bucură comunitatea LGBT în gândirea acestei biserici. Cu atât mai dificil este de înțeles atitudinea unei părți a congregației. Indiferent de motivația episcopalienilor, cuplul homosexual a resimțit din plin șocul refuzului de a le fi botezat copilul. „Așa își iubește Biserica aproapele și respectă demnitatea ființelor umane? Sau merităm acest respect și demnitate, doar dacă ne potrivim cu punctul de vedere al Bisericii în ceea ce privește familia? Atât mintea, cât și inima îmi spun că această atitudine este greșită”.
Atitudinea membrilor bisericii pe care cuplul o critică denotă, de fapt, o stare de confuzie. În primul rând, este o confuzie cu privire la rolul botezului. În bisericile tradiționale, cum este și cea episcopaliană, botezul are un rol curățitor. Copilul botezat nu poate fi implicat în mod conștient în ceremonia respectivă, iar rolul acesta este asumat de părinți. Iar aici ar putea fi identificată o parte din miezul problemei, în condițiile în care părinții sunt întrebați dacă renunță în mod conștient la Diavol sau la alte dorințe păcătoase care îi separă de dragostea lui Dumnezeu și Îl acceptă pe Iisus Christos ca Salvator. De aceea episcopul Brewer pare să fie mai degrabă interesat de motivațiile cuplului, decât de posibila creștere spirituală a copilului.
O a doua confuzie este cu privire la atitudinea față de comunitatea LGBT. Care ar trebui să fie răspunsul corect față de situații inedite ca cea căreia trebuie să îi facă față acum biserica episcopaliană? Mulți creștini preferă să apeleze la un ton critic, condamnator. Alții sunt foarte deschiși, așa cum o exprimă și comentariile de pe marginea postării lui McCaffrey. Este mai mult decât evident că aceste atitudini polarizante demonstrează că în creștinism există încă dificultăți de armonizare cu ceea ce din punct de vedere teologic este îmbrățișat la scară generală: „Ura față de păcat și iubire față de cel care îl comite”. Asemenea multor alte lucruri și acesta pare mai dificil de realizat decât de predicat. Cu atât mai problematică este situația atunci când mesajul iubirii creștine este obstrucționat de tradiții teologice (așa cum este cel al botezului copiilor) care în loc să rezolve o problemă creează tensiuni artificiale.